Het collaboratieve platform mozzeno innoveert door een terugkoop van Notes aan te bieden

Brussel, november 2020

mozzeno biedt collaboratieve investeerders de mogelijkheid om vervroegd uit hun investering te stappen. Dat is de eerste keer in België.

Door een onverwachte gebeurtenis kan het weleens voorkomen dat een investeerder plots geld nodig heeft. Sommige onderliggende persoonlijke leningen hebben echter een looptijd tot 84 maanden. Daardoor is het geld dat de investeerder in bepaalde series van Notes investeert, soms lange tijd niet beschikbaar. mozzeno komt daarom met een innovatieve oplossing: de terugkoop van Notes.

mozzeno biedt vanaf nu nieuwe series van Notes aan die onder bepaalde voorwaarden en beperkingen vervroegd kunnen worden teruggekocht. Een investeerder kan een aanvraag tot terugkoop indienen voor de volledige of een deel van de waarde van de Notes waarover hij beschikt in een serie.

Frédéric Dujeux, medeoprichter van mozzeno:

Investeerders die vervroegd uit hun investering willen stappen, moeten we vanuit mozzeno een alternatief kunnen bieden. De crisis die begon in maart 2020 maakte dat extra duidelijk. We hebben echter geen secundaire markt voor investeerders opgezet. Dat is op reglementair vlak erg complex. Nee, het is mozzeno zelf die in eerste instantie de Notes terugkoopt en weer nieuwe Notes uitschrijft. Die nieuwe Notes worden voor de resterende looptijd terug te koop aangeboden.

Voor de verwerking van deze terugkoop worden er kosten aangerekend. Die zijn gelijk aan de helft van de bruto jaarrente van de serie. Er gelden ook bepaalde beperkingen, vooral om het kapitaal dat mozzeno gebruikt om de Notes terug te kopen, niet in gevaar te brengen. Dat kapitaal is immers niet onbeperkt. Het gaat hier met andere woorden niet om een volledige liquiditeit van de investering. mozzeno wil zijn investeerders eerder extra flexibiliteit geven.

Xavier Laoureux, medeoprichter van mozzeno:

Door de terugkoop van Notes kunnen we op ons platform nog meer verschillende investeringslooptijden aanbieden. Dat is een mooie extra. De looptijd van een serie van Notes was tot voor kort afhankelijk van de looptijd van de onderliggende lening. De terugkoop van Notes brengt met zich mee dat er heel wat nieuwe, uiteenlopende looptijden voor de series van Notes zullen komen. Daardoor kunnen we steeds meer investeerders aanspreken.

mozzeno heeft ook een verandering aangebracht in de rangschikking van zijn investeringsaanbod. Voortaan zullen alle leningen die gedekt zijn door de PROTECT-verzekering, en die voor de investeerders dus eenzelfde risiconiveau inhouden, onder risicoklasse A+ vallen. Niet-verzekerde leningen – die afgelopen mei werden gelanceerd – blijven onder een andere rangschikking vallen, afhankelijk van hun risiconiveau. Alweer een mooi voorbeeld van mozzeno’s wil om te blijven innoveren en de investeerder een steeds betere ervaring te bieden.

mozzeno is vandaag een community van meer dan 7000 investeerders die samen meer dan 2300 leningen voor € 18.000.000 hebben gefinancierd.

mozzeno.com is actief sinds februari 2017. Het is het eerste Belgische collaboratieve financieringsplatform waarmee particulieren onrechtstreeks projecten van andere particulieren en professionals kunnen financieren.

mozzeno wil met haar model terug naar de basis van het traditionele banksysteem waarbij het spaargeld van de ene uitsluitend werd gebruikt om de projecten van de andere te financieren, zonder ingewikkelde tussenstappen.

Voor al uw vragen kunt u contact opnemen met:

[1] Het financieel instrument waarmee een investeerder onrechtstreeks de persoonlijke leningen die mozzeno toekent, kan financieren.

Persmededelingen

mozzeno verlaagt zijn rentevoeten voor investeringskredieten en verhoogt…

mozzeno overschrijdt de kaap van € 100.000.000 aan leningen

Partena Professional, Invest.BW en Accountable bieden hun klanten…

De crisis en digitalisering laten mozzeno boomen

Wilt u als eerste op de hoogte zijn van promoties, nieuwe aanbiedingen en nieuws uit onze community?
glimlach
Ik wil lenen

Een 100% digitale werkwijze en samenwerking die een adequate behandeling van uw dossier garandeert.

Persoonlijke Lening Investeringskrediet
€ 222.953.793,21 reeds toegekend aan leners
pijl
Ik wil investeren

Geef uw kapitaal een boost via concrete en lokale investeringen in persoonlijke en professionele Belgische projecten.

Ontdek de investeringen
€ 116.107.721,85 al terugbetaald aan investeerders