Geld lenen kan ook zonder bank.

Brussel, 3 oktober 2019

1.000 toegekende leningen

mozzeno.com, het eerste Belgische collaboratieve financieringsplatform waarmee Belgische particulieren de persoonlijke projecten van andere particulieren kunnen financieren, heeft onlangs al zijn 1.000e lening toegekend!

Wie zijn die kredietnemers die niet langer bij een bank langsgaan?

Meer dan 50% van de kredietnemers die een lening heeft afgesloten bij mozzeno.com, is jonger dan 40 jaar. 43% van hen is vrouwelijk en 57% mannelijk. Meestal kwamen ze bij mozzeno.com terecht via een online vergelijking van kredietaanbiedingen. De helft heeft de aanvraag ingediend via zijn of haar smartphone. 66% van de kredietnemers is Nederlandstalig en 34% Franstalig.

Ze lenen het vaakst geld om alleen te gaan wonen, niet langer gezamenlijk te huren of het ouderlijke huis te verlaten. De lening helpt hen om de verhuizing, waarborg of eerste meubels te financieren.

Anderen willen een grote reis maken, een pauze inlassen in de eerste jaren van hun beroepsleven, een huwelijk financieren of een extra opleiding volgen.

Stuk voor stuk positieve projecten dus.

Waarom kiezen ze voor de oplossing van mozzeno.com?

Naast het collaboratieve aspect – die de lening nog zinvoller maakt – is ook de online aanpak heel aantrekkelijk voor de klanten van mozzeno.com. Ze stellen het op prijs dat het proces op afstand snel en eenvoudig af te ronden is.Een aanvraag indienen, bewijsstukken uploaden en de overeenkomst ondertekenen kan immers allemaal online.

Zonder papier en zonder verplaatsingen zijn er zo al 1.000 leningen vergund. Meer dan 30% daarvan kon binnen de 2 dagen na de aanvraag worden toegekend.

Opvallend is dat veel van de kredietnemers hun bank zelfs niet overwogen of geraadpleegd hebben voor hun project. De redenen daarvoor zijn heel uiteenlopend: ze hadden geen vertrouwenspersoon tot wie ze zich konden richten, ze hadden de indruk dat banken minder snel geld lenen aan jongeren, ze waren bang dat de leenprocedure ingewikkeld en zwaar zou zijn … Het gaat hier dus niet om mensen die door hun bank geweigerd zijn.

Xavier Laoureux, medeoprichter van mozzeno:

“We merken dat het collaboratieve aspect heel belangrijk is voor onze klanten jonger dan 40 jaar: consumenten die goed op de hoogte zijn en een kritische blik hebben. Ze willen recht op hun doel afstevenen en daar de middelen toe hebben. Wij proberen hen een oplossing aan te reiken die bij hun manier van leven of consumeren past … en dat werkt!
Met een team van intussen al 10 medewerkers slagen wij erin een betere ervaring te bieden dan banken met meer dan 10.000 werknemers. In België staan we heel ver in de ontwikkeling van financiële technologieën, en daar mogen we erg trots op zijn.”

Het wanbetalingspercentage van mozzeno.com (voordat de kredietverzekering tussenbeide komt) ligt 6 keer lager dan de markt: een duidelijk bewijs dat collaboratief niet gelijkstaat aan wanbetaling.

Een alternatief voor de lage rentes

Ook investeerders zijn in de oplossing van mozzeno.com geïnteresseerd. Vooral mensen die zichzelf niet als investeerder zien, vinden hun weg naar het platform. Het gaat om mensen van 35 jaar of ouder die een beetje geld beschikbaar hebben en dat geld willen laten renderen terwijl ze precies weten waarvoor het gebruikt zal worden. Het feit dat het risico beperkt wordt door een kredietverzekering, is ook een doorslaggevend element voor deze investeerders.

Een lening wordt gemiddeld door 48 verschillende investeerders gefinancierd. Elke investeerder kan criteria voor zijn investeringen vastleggen. Zijn beschikbare geld wordt vervolgens automatisch opnieuw geïnvesteerd volgens die criteria, en dat zorg voor een grote diversiteit.

Op naar nog meer positief geld

Nu het potentieel van het samenwerkingsmodel ruimschoots is aangetoond, wil mozzeno.com dit nog verder ontwikkelen. Zo kunnen klanten voortaan tot € 50.000 lenen over een maximale looptijd van 84 maanden en kunnen ze bestaande kredieten hergroeperen. Anderzijds wil mozzeno.com aan zijn naamsbekendheid werken. Dat is de grootste uitdaging. Ook hier wil het platform het anders aanpakken, door kredietnemers bijvoorbeeld een deel van hun maandelijkse aflossing terug te betalen wanneer ze mozzeno.com bij vrienden of familie aanraden.

Frédéric Dujeux, medeoprichter van mozzeno:

“We blijven ons aanbod verder ontwikkelen. Zo hebben we onlangs de hergroepering van kredieten gelanceerd. Dat is een bijzonder positief hulpmiddel, omdat het de financiële situatie van een kredietnemer kan verbeteren. Daarnaast werken we aan een aanbod dat de terugbetaling en afsluiting van een revolving krediet of geldreserve met betaalkaart gaat vereenvoudigen. Die blijkt immers vaak een bron van schulden voor de kredietnemers. Verder gaan we de formaliteiten waaraan de kredietnemers moeten voldoen om hun inkomsten te bewijzen, nog verder vergemakkelijken dankzij het PSD2 – payment services directive 2.”

mozzeno.com

mozzeno.com, actief sinds februari 2017, is het eerste Belgische collaboratieve financieringsplatform waarmee particulieren onrechtstreeks de projecten van andere particulieren kunnen financieren.

mozzeno.com wil met zijn model terug naar de basis van het traditionele banksysteem waarbij het spaargeld van de ene uitsluitend werd gebruikt om de projecten van de andere te financieren, zonder ingewikkelde tussenstappen.

Persmededelingen

mozzeno verlaagt zijn rentevoeten voor investeringskredieten en verhoogt…

mozzeno overschrijdt de kaap van € 100.000.000 aan leningen

Partena Professional, Invest.BW en Accountable bieden hun klanten…

De crisis en digitalisering laten mozzeno boomen

Wilt u als eerste op de hoogte zijn van promoties, nieuwe aanbiedingen en nieuws uit onze community?
glimlach
Ik wil lenen

Een 100% digitale werkwijze en samenwerking die een adequate behandeling van uw dossier garandeert.

Persoonlijke Lening Investeringskrediet
€ 217.855.367,78 reeds toegekend aan leners
pijl
Ik wil investeren

Geef uw kapitaal een boost via concrete en lokale investeringen in persoonlijke en professionele Belgische projecten.

Ontdek de investeringen
€ 112.532.031,63 al terugbetaald aan investeerders